Mount Cook - Reisverslag uit Tarras, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Tarras, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Door: Marga

10 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Tarras

Maandag staat in het teken van de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Mount Cook met zijn 3754 meter hoogte. En hoe kom je daar het snelste??? (vooral met een kleuter, die nog niet kan hiken....) Juist ja met een helicopter. We rijden eerst in de mist omhoog naar Mount Cook village en onderweg zien we een klein vliegveld waar ze net starten met de eerste vluchten van de dag, omdat de lucht pas rond 11:30u opklaart. De wolken smelten als sneeuw voor de zon en Yara vindt dat het zonnetje goed z'n best doet. Dus goeie deal gesloten en off we go. Deze keer geen reisziekte, want vliegen in een helicopter blijkt heel aangenaam. Het uitzicht is geweldig over de gletchers en de piloot vertelt ons welke bergtoppen we allemaal zien. We landen op de Tasman gletcher om even sneeuwballen te gooien en onze naam te vereeuwigen in het ijs. Wat een gave ervaring! Dit hadden we alledrie nog nooit gedaan.
Daarna door naar boven voor een huisgemaakte uitsmuiter naast de camper en dan hebben we genoeg energie voor een wandeling door Hooker Valley. Yara heeft haar skipak inmiddels verruild voor een korte broek met hemdje. We lopen een gedeelte van de mooie tocht door de vallei, totdat Yara het saai en warm begint te vinden. En saai betekent voorgeprepareerde brede paden zonder trapjes of bruggetjes, want als we op de terugweg een alternatieve route kiezen via een smal geitenpaadje dan rent ze weer voorop met haar stoere bergschoenen. De japanners en amerikanen die we tegenkomen vinden het amusant.
Eenmaal terug bij de camper besluit mw. Janssen-Schrijen het huis op wielen downhill te gaan besturen. Is even wennen om links te rijden met 7,2 meter lengte en 3,2 meter hoogte, dus het valt zelfs Yara op dat mama langzamer rijdt dan papa haha.
We hebben inmiddels door dat we ongeveer 300km per dag kunnen overbruggen in een normaal tempo, dus we rijden nog een paar uur door en stranden in Cromwell, waar het nog steeds heerlijk weer is totdat de zon onder is en we gauw weer de lange broek aandoen.

• 10 Maart 2014 - 20:26

Megje:

Wouw, wat een gave foto's zeg! en zo afwisselend allemaal! van walvissen naar helicoptervlucht in de sneeuw! jullie vermaken je prima dus ;)! En Yara heeft heeel veel te vertellen op school straks!
    genietse! ik kijk weer uit naar een volgend verslag van jullie! groetjes Megje

• 13 Maart 2014 - 20:10

Dion:

Wow, heel cool, met de helikopter. Ik zie op het plaatje Dunedin. Ik meen vandaga te hebben gelezen dat ze daar de steilste straat ter wereld hebben... Dus als je er nog langs komt :)
    Veel plezier nog!!!