Fjordland National Park - Reisverslag uit Doubtful Island, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu Fjordland National Park - Reisverslag uit Doubtful Island, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu

Fjordland National Park

Door: Marga

14 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Doubtful Island

Vrijdag moeten we weer een keer de wekker zetten, want onze dagexcursie naar Doubtful Sound start al om 8:00u in de ochtend. We bleken de laatste 3 plaatsen gescoord te hebben. We hebben overigens nergens meer van tevoren gereserveerd, omdat we flexibel willen zijn in ons reisplan en in de praktijk blijkt dat er voldoende plek is op de campings.
Het beloofd een schitterende dag te worden en dat is volgens de kapitein geluk hebben, omdat het rond deze tijd van het jaar 2 van de 3 dagen kan regenen. Daar hebben we nog niet echt last van gehad, dus wijten we het aan overenthousiasme.
Maar hij krijgt gelijk. De hemel is strakblauw en de temperatuur stijgt met het uur. We varen eerst een uurtje naar de overkant van Lake Manapouri en nemen daar de bus over de Wilmot Pass naar Deep Cove. Daar ligt de volgende boot klaar die ons de mooiste plekjes van dit fjord laat zien. We zien o.a. de kleine blauwe pinguins vissen en de plaatsen waar kreeften worden gevangen die vervolgens levend in zoutwatervaten per helicopter naar de wal worden vervoerd voor export naar China. Big Bussines dus.
We varen tot aan de ruwe Tasman zee om de zeeleeuwenkolonie te zien, die daar ligt te zonnebaden en draaien net op tijd weer om voordat we weer groen en geel zien. Op de terugweg varen we een ander gedeelte van het fjord en komen daar een mooie groep bottlenosed Dolphins tegen met jonkies, die hun kunsten laten zien. Dit is echt puur natuur. De kapitein zet de motoren af en we luisteren naar de Sounds of Silence.....
Na 3 uur varen gaan we dezelfde weg weer terug, maar rijden eerst nog 2 km. onder de grond om de plaatselijke waterkrachtcentrale te bekijken. Yara weet nu ook hoe groene stroom geproduceerd wordt....Een stukje natuurkunde in de praktijk. Rond 15:30u zijn we weer terug en staat de thermometer inmiddels op 25 graden. Eigenlijk wilden we nog naar de gloeiwormgrotten in Te Anau, maar dat wordt teveel op 1 dag.
We besluiten nog 2,5 uur door te rijden, zodat we tegen de avond in Queenstown arriveren.