Westcoast of Wetcoast......... - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu Westcoast of Wetcoast......... - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu

Westcoast of Wetcoast.........

Door: Arjan

17 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Plan voor vandaag is om vanaf Lake Hawae naar de Westkust te rijden. Volgens de locals een lange rit, en de tijdtabel in ons wegenboek geeft aan 240km met een tijdsduur van ong. 5 uur.
Het eerste traject dat volgt is om via de Haast Pass de Westkust te bereiken. Afstand 120km en tijdsduur 3 uur volgens de tijdtabel.

Uiteindelijk hebben we de rit voltooid in ong 4,5 uur. Wat opvalt is dat het alsmaar groener en groener wordt, totdat ik vervolgens tegen Marga zeg dat het wel lijkt of ik in Suriname rijdt. We rijden het regenwoud van de Westcoast door. Onderweg heeft het behoorlijk geregend, totdat we bij Fox Glacier aankwamen. Fox Glacier, zoals de naam het al zegt is een gletcher aan de Wetskant van de Zuiderljke Alpen. En samen met de Frans jozef Glacier de enige gletchers ter wereld die uitmonden in een regenwoud. Hier zijn we gestopt en hebben de gletcher bezichtigd. De gletcher met al zijn smeltwater is een angstaanjagend natuurgeweld zeg.......pfffffffff.
Vervolgens zijn we door gereden naar Frans Jozef, een dorp verderop.
Bij aankomst in het motorhomepark regent het echt gigantisch. De opzichter van het park zegt dat hij nu 7 maanden in de We(s)tcoast zit en dat het minstens 1 maand aan een stuk heeft geregend. Wat leert ons, aan de Westkust valt gemiddeld 5200mm regen per jaar. Ter vergelijking Londen zit op 640mm.
De rest van de avond en nacht heeft het echt als een gek geregend, blij dat de camper niet van de plek is gespoeld. ......

Maar na regen.......................:)

• 18 Maart 2014 - 20:45

Sacha Eltink:

Jammer van al die regen, maar wel erg gaaf hè die gletsjers! Geniet lekker van jullie tocht nog, groetjes uit een ook regenachtig Berkel- Enschot