Langs de westkust naar het noorden - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu Langs de westkust naar het noorden - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van schrijenjanssen - WaarBenJij.nu

Langs de westkust naar het noorden

Door: Arjan

18 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

.....komt zonneschijn. En dat klopt. 'S ochtends uit de camper stappende, zompend gras van alle regen van gisteren en afgelopen nacht.
Maar nu is het droog en het zonnetje komt al door.
's ochtends na het ontbijt zijn we eerst naar Antartic wilderness centre geweest in Franz Josef. Hier hebben we alles geleerd over de nationale trots, de zgn Kiwi vogel, een niet vliegende vogel, zeer bedreigd. En wordt vanwege de schuwheid in het wild zelden gespot. Verder uitleg ten overvloede over het ontstaan van gletchers.
Gisteren hebben we Fox gletcher al bezichtigd, maar 's middags besluiten we naar de Franz Josef Gletcher te gaan. Na een wandeltocht van drie kwartier komen we bij het blauwe ijs van de gletchertong aan. Het smeltwater van de gletchertong gaat over in een adembenemende en kolkende rivier. Ik begrijp soms niet dat toeristen ondanks alle waarschuwingen toch van het pad afwijken voor die ene mooie foto, met alle risico's van dien.
Hierna besluiten we om de gletchers voor gezien te houden en door te rijden langs de westkust naar het noorden toe. We stoppen in Hokitika, een dorpje pal aan de zee, dat als bijzonderheid 's avonds na 20.30 gloeiwormen te zien heeft in een nabijgelegen rotswand.

• 19 Maart 2014 - 10:28

Brian En Hanneke:

Zelfs twee gletsjers bezocht! Machtig al dat ijs.
    Zo te zien heeft Yara het goed naar haar zin.
    Marga....lukt het een beetje met foto's maken in RAW?